
Chaufför Malin
Malin gjorde en intresseanmälan till NSR, blev uppringd och fick börja köra sopbil.
– Jag trivs eftersom jag får vara mycket utomhus och får se många vackra platser på min runda med naturen och havet här. Sen får jag också träffa våra kunder, jag gillar att prata med folk på vägen och det är kul när de frågar om återvinning. Dessutom gillar jag att jobba efter instruktioner, jag gör det jag ska och sen är det check på den. Det passar mig.
Att vara kvinnlig chaufför har Malin aldrig upplevt som en utmaning.
– För mig är det inget märkvärdigt och jag har bara fått positiva reaktioner från kunder som tycker det är roligt att se fler tjejer i yrket.
– Helt ärligt så känner jag att detta kan jag göra hela livet. Jag är inte rädd att prova nytt, men jag jobbar gärna här så länge jag trivs och det är roligt.

IT-supporttekniker Fredrik
Fredrik började på NSR som kundserviceassistent och blev superuser i kundsystemet. När NSR sen skulle bygga upp en egen IT-avdelning fick han tjänsten som IT-supporttekniker. Fredrik uppskattar NSR:s fokus på intern utveckling och möjligheten att stanna och växa inom bolaget.
– Som IT-supporttekniker hjälper jag befintliga och nya användare med datorer, skärmar, mobiler, licenser osv. Ena dagen kan jag sitta länge med ett komplicerat ärende, nästa dag är jag ute på flera återvinningscentraler. Det finns ingen vanlig arbetsdag, vill man ha variation och hela tiden lära sig nya saker så är helpdesk rätt ställe.
– Det bästa med mitt jobb är människorna och möjligheten att ständigt lära sig nytt. Utmaningen ligger i att prioritera när det händer mycket på en gång. Sen uppskattar jag också att här är högt i tak och inte den vanliga hierarkin, utan man kan prata med alla.

Avfallsrådgivare Anders
För Anders blev det som började som ett sommarjobb till ett helt arbetsliv i avfallsbranschen. Han har varit extrajobbare, sopbilschaufför, arbetsledare och avfallsrådgivare. Han har också arbetat fem år som systemansvarig på NSR:s IT-avdelning, men är nu tillbaka som rådgivare och har hand om slam och fettavskiljare i våra kommuner.
– Som rådgivare måste man vara driven, engagerad, lyhörd och ha förmåga att se helheten – hur något påverkar både kunden, personalen, miljön och bolaget. Det är en utmaning att hitta rättvisa lösningar som gör alla nöjda, men också väldigt givande.
Anders lyfter trivseln, kollegorna och möjligheten att utvecklas inom bolaget som de främsta anledningarna till att han stannat i över 40 år.
– Jag uppskattar kontakten med människor och att få jobba med att hitta lösningar. Jag är tacksam över möjligheten att ha fått utvecklas inom NSR och ser fram emot några roliga år till.

Kundserviceassistent Elin
Elin tar emot och hanterar ärenden från kunder på mejl och telefon. Det handlar om att ge god service och öka kunskapen hos kunderna – ofta i högt tempo.
– Efter att ha jobbat i hotellreception blev jag intresserad av tjänsten hos Kundservice på NSR. Jag ville jobba på ett företag som gör skillnad och fortsätta med kundmöten. Varje dag här bjuder på nya utmaningar – från komplicerade ärenden till att hantera hundratals frågor. Jag gillar att vara lite detektiv, att sätta mig in i ett ärende och vad som hänt, för att sen försöka hitta en lösning. Jag uppskattar också samarbetet med kollegor över hela bolaget.
Elin hoppas få möjlighet att utvecklas inom NSR.
– Det är inspirerande att se kollegor som börjat på Kundservice för att sen få arbeta på andra enheter inom bolaget.

Enhetschef Samuel
Det började med ett examensarbete om att gräva ut gamla deponier, men sju år senare är Samuel kvar – nu som enhetschef på NSR.
– Det var inte min plan att bli kvar på en soptipp, men jag insåg snabbt att här fanns en spännande värld att gå på djupet i. Vi jobbar med vatten, luft och mark så hela miljöspektrat finns här.
Efter några år som miljöingenjör fick han frågan om att bli chef.
– Jag älskar problemlösning och att jobba hands on, så det var ett stort steg. Men jag såg chefskapet som en ny utmaning och en chans att utvecklas.
Idag leder Samuel enheten Miljö, som jobbar med lakvatten, deponigas och miljökontroll. Han gillar att få kombinera tekniskt kunnande med att stötta sitt team.
– Mitt fokus är att bygga upp mina medarbetare så de når framgång i sina uppdrag. Det ger en varm känsla i magen när jag löser ett problem, men det är gåshud när jag ser en i gruppen göra det.

Miljöarbetare Sanna
Sanna började som kallskänka och tog sen hand om kor på en gård, innan hon landade på en av NSR:s återvinningscentraler.
Att prata med kunderna blev en oväntad favorit.
– I början hoppades jag att ingen skulle fråga mig något, men nu är det sociala det bästa jag vet. Man träffar många olika människor här och jag lär mig något nytt varje dag.
Kommunikation är ett nyckelord och det är viktigt att kunna läsa av och förstå människor. Sanna tycker humor är ett bra verktyg för att motivera till sortering.
– Den bästa kunden är den man kan skoja med, men alla är olika och det gäller att läsa av situationen. Jag älskar när jag lyckas vända en motvillig sorterare till att tycka det är kul att sortera hela sitt släp med skräp.
Sanna lyfter också variationen som ett plus:
– Vi roterar mellan olika uppgifter och jobbar både vardagar och helger. Det är full fart och det ger många steg. En välbesökt sommardag kan jag komma upp i 25 000 steg på jobbet.