
Chaufför Malin
Malin gjorde en intresseanmälan till NSR, blev uppringd och fick börja köra sopbil.
– Jag trivs eftersom jag får vara mycket utomhus och får se många vackra platser på min runda med naturen och havet här. Sen får jag också träffa våra kunder, jag gillar att prata med folk på vägen och det är kul när de frågar om återvinning. Dessutom gillar jag att jobba efter instruktioner, jag gör det jag ska och sen är det check på den. Det passar mig.
Att vara kvinnlig chaufför har Malin aldrig upplevt som en utmaning.
– För mig är det inget märkvärdigt och jag har bara fått positiva reaktioner från kunder som tycker det är roligt att se fler tjejer i yrket.
– Helt ärligt så känner jag att detta kan jag göra hela livet. Jag är inte rädd att prova nytt, men jag jobbar gärna här så länge jag trivs och det är roligt.

IT-supporttekniker Fredrik
Fredrik började på NSR som kundserviceassistent och blev superuser i kundsystemet. När NSR sen skulle bygga upp en egen IT-avdelning fick han tjänsten som IT-supporttekniker. Fredrik uppskattar NSR:s fokus på intern utveckling och möjligheten att stanna och växa inom bolaget.
– Som IT-supporttekniker hjälper jag befintliga och nya användare med datorer, skärmar, mobiler, licenser osv. Ena dagen kan jag sitta länge med ett komplicerat ärende, nästa dag är jag ute på flera återvinningscentraler. Det finns ingen vanlig arbetsdag, vill man ha variation och hela tiden lära sig nya saker så är helpdesk rätt ställe.
– Det bästa med mitt jobb är människorna och möjligheten att ständigt lära sig nytt. Utmaningen ligger i att prioritera när det händer mycket på en gång. Sen uppskattar jag också att här är högt i tak och inte den vanliga hierarkin, utan man kan prata med alla.

Avfallsrådgivare Anders
För Anders blev det som började som ett sommarjobb till ett helt arbetsliv i avfallsbranschen. Han har varit extrajobbare, sopbilschaufför, arbetsledare och avfallsrådgivare. Han har också arbetat fem år som systemansvarig på NSR:s IT-avdelning, men är nu tillbaka som rådgivare och har hand om slam och fettavskiljare i våra kommuner.
– Som rådgivare måste man vara driven, engagerad, lyhörd och ha förmåga att se helheten – hur något påverkar både kunden, personalen, miljön och bolaget. Det är en utmaning att hitta rättvisa lösningar som gör alla nöjda, men också väldigt givande.
Anders lyfter trivseln, kollegorna och möjligheten att utvecklas inom bolaget som de främsta anledningarna till att han stannat i över 40 år.
– Jag uppskattar kontakten med människor och att få jobba med att hitta lösningar. Jag är tacksam över möjligheten att ha fått utvecklas inom NSR och ser fram emot några roliga år till.

Kundserviceassistent Elin
Elin tar emot och hanterar ärenden från kunder på mejl och telefon. Det handlar om att ge god service och öka kunskapen hos kunderna – ofta i högt tempo.
– Efter att ha jobbat i hotellreception blev jag intresserad av tjänsten hos Kundservice på NSR. Jag ville jobba på ett företag som gör skillnad och fortsätta med kundmöten. Varje dag här bjuder på nya utmaningar – från komplicerade ärenden till att hantera hundratals frågor. Jag gillar att vara lite detektiv, att sätta mig in i ett ärende och vad som hänt, för att sen försöka hitta en lösning. Jag uppskattar också samarbetet med kollegor över hela bolaget.
Elin hoppas få möjlighet att utvecklas inom NSR.
– Det är inspirerande att se kollegor som börjat på Kundservice för att sen få arbeta på andra enheter inom bolaget.