Transportledare Martin
Sopbilar, chaufförer och rutter – detta pusslar Martin med varje dag. Det är ett omväxlande jobb där det alltid händer något nytt. Tidigare var Martin chaufför. Denna erfarenhet underlättar nu när han ger service till medarbetarna. Hur man löser den dagliga driften är hans uppgift som transportledare.
– Jag har en ram för vad som ska göras men vet inte i förväg på vilket sätt det blir löst, det kan alltid hända något nytt, berättar Martin.
Som transportledare träffar Martin många människor, såväl chaufförer som kunder och fastighetsägare. Jobbet kräver både stresstålighet och ett gott tålamod, speciellt när väder eller trasiga fordon överraskar.
– Det är när detta pussel går ihop som det är som roligast!
Avfallsstrateg Tina
Som avfallsstrateg jobbar Tina bland annat med planering och uppföljning av hantering och minimering av avfall. Det roligaste är när hon lyckats med något som känts omöjligt och att det sen uppskattas av kunderna. För att lyckas krävs god planering och ett strukturerat arbetssätt, alla delar i processen är viktiga.
– Jag gillar uppföljningarna, där man kan se att det verkligen har hänt någonting, menar Tina. – Genom att titta på statistik kan man se effekten av olika förändringar.
Det bästa med att jobba på NSR är den goda stämningen, tycker Tina. Alla trevliga kollegor och att det finns många utvecklingsmöjligheter med utbildningar och möjlighet att delta på olika nätverksträffar.
Vågoperatör/kontrollant Mikael
Som vågoperatör har Mikael kontakt med chaufförer och kunder när de kommer till anläggningen för att lämna avfall. Först väger han in ankommande bilar och sedan skickar han dem vidare till respektive sorteringsfraktion.
Mikaels andra roll är att vara avfallskontrollant. Då hjälper han både till att leda de inkommande fordonen till rätt plats, men han kontrollerar också själva avfallet med bland annat stickprov.
– Jag vill känna att jag jobbar för att bidra till en bättre miljö och det gör jag varje dag i mitt jobb, berättar han.
Jobbet kräver framförallt att man har både tålamod och är stresstålig.
– Ibland händer det mycket på en gång. Då gäller det att behålla lugnet, menar Mikael.
Kundserviceassistent Fredrik
I kundservice tar Fredrik emot och hanterar ärenden från kunder på mail och telefon, vilket kräver god datorvana och social kompetens. Det är ett jobb med växlande tempo. En stund kan det vara monotont med likadana ärenden som ska betas av, en annan stund är det högt tempo med massor av olika samtal på telefon. Det handlar om att ge god service och öka kunskapen hos kunderna.
Fredrik tycker att stämningen på NSR är väldigt god – behöver man hjälp kan man lika gärna gå till en chef som till sin närmaste kollega.
– Det vi gör på NSR bidrar faktiskt till samhällsnytta. Ibland kan jag känna att jag bara sitter med listor eller bokar mjukplasthämtningar, men tillsammans på företaget gör vi något väldigt bra, säger Fredrik.
Avfallsrådgivare Johanna
Som avfallsrådgivare har Johanna mycket kundkontakter. Framförallt innebär det att hon ger råd till villakunder och förvaltare av flerfamiljsfastigheter kring avfallshantering. Det kan handla om placering av kärl eller bedömning av vilka kärl som behövs utifrån kundens behov. Planering är en viktig del för en fungerande avfallshantering. Som avfallsrådgivare är hon både inne på kontoret men också ute och möter kunder på plats, eftersom det är ute på den fysiska platsen som många problem kan lösas.
– Jobbet kräver att man är social och lugn, berättar Johanna. – Ibland ska mycket göras på samma gång. När jag löst ett ärende och fått nöjda kunder är jobbet som roligast, men denna bit är också den mest utmanande.
Miljöarbetare Eva-Britt
På en återvinningscentral finns många olika fraktioner för sortering av avfall, men det är inte alltid lätt att veta hur man ska sortera. Detta har Eva-Britt stenkoll på. Hon hjälper besökarna på återvinningscentralen. Arbetet kräver att man tycker om människor men också att man är flexibel.
– Ibland kan man få flera frågor av en kund samtidigt som man behöver hejda en annan som slänger fel, eller samtidigt som man just ska tömma en container, berättar Eva-Britt.
I arbetsuppgifterna ingår att köra hjullastare, jobba med sortering av farligt avfall och lite kontorsarbete.
– Roligast är det på våren, då piggnar människor till och vill börja plantera och rensa hemma. Då vaknar återvinningscentralen till liv!
Chaufför Linda
Jobbet som sopbilschaufför görs i skift, varannan vecka kör Linda dagtid och den andra veckan kör hon kvällstid.
– Det är ett väldigt fritt arbete. Kärlen som ska hämtas visas på en skärm, sen kan jag bestämma själv i vilken ordning jag ska hämta dem och bygga upp min egen rutt, berättar hon.
Oftast hämtar Linda avfall från villaägares fyrfackskärl, vilket görs med en så kallad fyrfacksbil.
Att ta sig fram på trånga gator och förbi märkligt parkerade bilar kan ibland vara en utmaning, men så länge man behåller lugnet så går det oftast bra. Det krävs att man kan hantera ett högt tempo och har bra fysik – man rör mycket på sig i jobbet som chaufför.
Miljöingenjör Samuel
För att nivåerna av farliga ämnen i lakvattnet som kommer från NSR:s deponier inte ska överskrida gränsvärdena måste man göra analyser av vattnet. Miljöingenjör Samuels arbetsuppgifter består både av både provtagning på fältet och analyser på kontoret.
– Det roligaste är problemlösningen. Att med hjälp av analysresultat och kunskap om anläggningen kunna sätta in åtgärder som förändrar systemet, förhoppningsvis till det bättre, säger han.
Något av det svåraste tycker Samuel är, att besluta vad som gör störst nytta miljömässigt men också ekonomiskt. Besluten underlättas av att NSR satsar mycket på miljön och driver många projekt inom olika områden.
– Det här är en plats där många världar möts, säger Samuel.